Vorige week maandag mocht ik op de school van mijn kinderen een ochtend invullen over de thema’s zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Het betrof een studiedag voor de leerkrachten van groep 1, 2 en 3. En, net zoals eigenlijk bij elk ander onderwerp wat met kinderen te maken heeft, merkte ik ook nu hoeveel ik elke keer zelf weer leer door in de materie te duiken. Want…

…zo heb ik als ouder een ontzettend mooie rol in de ontwikkeling van zelfredzaamheid en zelfstandigheid van mijn kinderen. Open deur! En blijk ik veel zaken automatisch voor mijn kinderen te doen. Open deur nummer twee! Met de beste bedoelingen natuurlijk. En vaak heb ik al iets gedaan zonder er over na te denken. Alleen ‘help’ ik ze daar uiteindelijk niet mee. Drie open deuren achter elkaar! Vooral op het gebied van zelfredzaamheid bleek ik een abonnement te hebben op het in actie komen en het lekker voor ze doen.

Zelfredzaamheid gaat over het vermogen om voor jezelf te zorgen. Jezelf te redden in zowel sociale situaties als ook in praktische situaties zoals jezelf verzorgen door te eten, te gaan plassen, te wassen, aan en uit te kleden e.d. Pasgeborenen kunnen nog niet voor zichzelf zorgen en zijn volledig afhankelijk van hun verzorgers. Zij worden met de jaren steeds zelfredzamer. De opvang speelt hier de komende tijd met het thema ‘Wat heb je aan?’ ook op in.

Dat sociale onderdeel heb ik zelf als ouder vrij goed op mijn netvlies. Zo daag ik mijn kinderen uit om keuzes te maken en vraag hoe ze iets hebben opgelost. Alleen, dat praktische stuk…daar is nog winst te behalen. In de ochtend brood smeren en jas en spullen van mijn zoon ophangen aan de kapstok bij de kleuters. Hij staat namelijk vooral rond te kijken naar alle bedrijvigheid om hem heen. Helpen met afdrogen, veters strikken, kleding uitkiezen, vertellen waar dingen liggen, tassen in- en uitpakken…en ga zo maar door. Het gaat allemaal sneller als ik het doe en het heeft mijn ‘standaard’ alleen…stel dat ik nou wat meer tijd pak aan de voorkant en mijn kinderen meer ZELF laat doen? Wat voor groei geeft dat henZELF?

Het werd die maandag een mooie inspiratieochtend en dat niet alleen voor de leerkrachten maar ook voor mij dus. Een ochtend vol inspiratie over kinderen echt zien, een leidraad met wat je wanneer ‘mag verwachten’ en hoe je als leerkracht kinderen helpt en begeleidt in hun groei op het gebied van zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Ik heb daarna mijn abonnement op ‘Ik-doe-het-wel-even’ opgezegd en vervolgens bij de speelgoedwinkel een strikraam gekocht om veters te strikken. Nu gaan oefenen met mijn dochter. Is nog leuk ook!